Inledning

En utgångspunkt är att om sökande har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildning/en, då ska sökande enligt förordningen vara behörig. Undantag ska bara ges i undantagsfall.

Grundläggande behörighet för grundnivå

  • Grundläggande behörighet för grundnivå ska i normalfallet bedömas mot all utbildning på grundnivå. Behörigheten avser såväl behörighet genom i första hand formell kompetens (steg 1 och steg 2 i processen under Grundläggande behörighet i menyn) som reell kompetens (steg 3). Denna behörighet registreras i antagningssystemet och finns kvar vid kommande ansökningar.

  • Undantag från grundläggande behörighet för grundnivå bedöms mot sökt utbildning. Undantag avser sökt anmälningstillfälle i aktuell antagningsomgång.

Särskild behörighet för grundnivå (gymnasiala krav)

  • Särskild behörighet ska i första hand bedömas mot de särskilda behörighetskraven vid bedömning av formell kompetens (steg 1 och steg 2 i processen under Särskild behörighet i menyn) och i andra hand mot sökt utbildning vid bedömning av reell kompetens (steg 3). Undantag från särskild behörighet ska tillämpas ytterst restriktivt.

Vad som genomsyrar rekommendationen är att, om sökande bedöms ha förutsättningar att tillgodogöra sig utbildning i stort (för grundläggande behörighet) eller sökt utbildning (särskild behörighet) på annat sätt än genom formell kompetens, ska sökande bedömas vara behörig. Undantagen bör minska.

Det är viktigt att lärosätena registrerar grundläggande behörighet för grundnivå enligt förutbildningskoder. Det gäller såväl SUHF-rekommendationen som de nya rekommendationerna. Endast då uppnår vi effektivisering och tydlighet för sökande.