Anmälnings- och studieavgifter
Anmälnings- och studieavgifter ska betalas av sökande som inte har medborgarskap i EU / EES-länderna eller Schweiz eller har giltigt uppehållstillstånd eller uppehållsrätt i Sverige.
Avgifterna infördes vid anmälan till utbildningar på grund och avancerad nivå som startar efter den 31 juli 2011.
Anmälningsavgiften är 900 svenska kronor. Studieavgifternas storlek beslutas av respektive universitet och högskola.
Vissa undantag från kravet på att betala anmälnings- och/eller studieavgift finns för dem som:
-
har permanent uppehållstillstånd i Sverige
-
har tidsbegränsat uppehållstillstånd i Sverige av andra skäl än studier
-
är familjemedlem till en medborgare i ett EU/EES-land och därigenom har uppehållsrätt i Sverige
-
är familjemedlem till en schweizisk medborgare och har uppehållstillstånd i Sverige
-
har ställning som varaktigt bosatt i Sverige
-
är student vid en utländsk högskola men genomför en begränsad del av din utbildning vid en svensk högskola inom ramen för ett utbytesavtal som innebär att studieavgift inte ska tas ut av den mottagande svenska högskolan
-
studerar inom ramen för ett sådant utbytesprogram som studieavgift enligt beslut av regeringen inte ska tas ut för
Sökande behöver inte betala anmälningsavgift om han/hon är registrerad på en utbildning vid ett svenskt lärosäte vid tidpunkten för anmälan. Däremot ska studieavgift betalas om den sökande antas till ny kurs eller nytt program.
Övergångsregler
Om den sökande är student vid ett svenskt universitet eller högskola och har påbörjat en kurs eller ett program före den 1 juli 2011, har den sökande rätt att slutföra kursen eller programmet utan att betala studieavgift.
Om studierna inte har slutförts den 31 december 2018 kommer sökande att behöva betala avgift för tiden därefter.
Sökande som har uppehållstillstånd eller uppehållsrätt och saknar svenskt personnummer måste skicka in dokument som styrker detta och dokumenten måste vara vidimerade.
Medborgare i de nordiska länderna, i ett EU / EES-land eller Schweiz måste styrka sin avgiftsfrihet genom att skicka in dokument som intygar sitt medborgarskap. Medborgarskapet ska styrkas med vidimerade kopior av giltigt pass, giltigt identitetskort där medborgarskap framgår eller andra officiellt utfärdade dokument som styrker medborgarskap (t ex personbevis).
De vidimerade dokumenten skickas per post till Antagningsservice, FE-20101, 839 87 Östersund eller laddas upp på den sökandes sidor på sökandewebben.
Det är viktigt att handlingarna inkommer senast sista dag för att styrka avgiftsfrihet. Sent inkomna handlingar behandlas endast i mån av tid.