Överklagande
Överklagande
Enligt 12 kap 2 § Högskoleförordningen får beslut om att en sökande inte uppfyller kraven på behörighet för att bli antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå och beslut att inte göra undantag från behörighetsvillkoren i fall som avses i 7 kap 3 § andra meningen eller 28 § andra stycket överklagas.
Detta innebär att beslut som universitetet/högskolan fattar mellan antagningsperioderna (förhandsbesked) om att inte göra undantag från behörighetsvillkoren inte får överklagas.
Beslut i samband med antagning, som avser annat än behörighet, får inte heller överklagas.
Överklagandet ska ställas till Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH) och sändas till:
Antagningsservice
FE 201 01
839 87 Östersund.
Överklagandet ska ha inkommit tre veckor efter det att den klagande tagit del av beslutet.
Om ett uppenbart fel begåtts ändras beslutet och den sökande får ett nytt besked.
Chalmers tekniska högskola, Handelshögskolan i Stockholm, Högskolan i Jönköping, Ersta Sköndal högskola, Röda Korsets Sjuksköterskeskola och Sophiahemmets sjuksköterskehögskola tar slutligt beslut i sina egna överklagandeärenden.
Överklagandeskrivelsen ska ställas till rektor vid aktuell högskola.
Adress och telefon till ÖNH
Överklagandenämnden för högskolan
Box 7249
103 89 STOCKHOLM
Tfn: 08-563 087 00
Fax: 08-563 087 10
Rutiner för hantering av överklaganden i NyA
-
Överklagandeskrivelsen med bilagor skannas.
-
UHR omfördelar ärendet till respektive högskola.
-
Om högskolan för sin omprövning av beslutet och yttrande till ÖNH önskar information utöver de som framgår i NyA lämnar UHR efter uppmaning från respektive högskola ytterligare kommentarer.
Ett önskemål från Överklagandenämnden för att vinna tid är att högskolorna skickar kopia av sitt yttrande till sökande och informerar den sökande om att synpunkter i ärendet ska vara ÖNH tillhanda senast inom en vecka. |